Dobrze dobrana domena ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o późniejsze działania marketingowe oraz wizerunkowe. Wybór domeny, odpowiedniej jej nazwy może sprawić, że dotrzemy do większej liczby klientów. Poniżej przedstawiamy kilka zasad, które warto wziąć pod uwagę wybierając domenę dla swojej strony internetowej, marki, bloga lub sklepu online.
Jakie są typy domen i którą wybrać
Obecnie na rynku mamy ponad 1000 rodzajów domen. Możemy tutaj wyróżnić domeny krajowe, globalne, nowe, regionalne czy funkcjonalne. Standardowym wyborem w naszym kraju to ’.pl’ lub ’.com’. Jednak nie zawsze jest to dobry wybór dla naszego biznesu tudzież strony www. Często zdarza się tak, że adresy z tymi końcówkami jest niedostępny. W tym przypadku warto zbadać takie aspekty jak forma działalności, obszar działania Twoich usług.
Rodzaje/typy domen
- Globalne
- com
- net
- Krajowe
- pl (polska) (np. agnieszkakudela.pl)
- de (niemiecka)
- no (norweska)
- Nowe
- codes (np. kemuri.codes)
- dev
- tech
- online
- Regionalne
- .gdansk.pl (np. credo.gdansk.pl)
- .waw.pl (np. ameno.waw.pl)
- Funkcjonalne
- .sklep.pl
- .magazyn.pl
- .com.pl (np. funer.com.pl)
Warto na samym początku uwzględnić aspekty bezpieczeństwa i ewentualne próby działania przeciw typosquattingowi. Niewątpliwie dobrą praktyką będzie na samym początku zarejestrowanie kilku domen nawiązujących do twojej branży, marki. W miarę rozwoju firmy może okazać się to kluczowe, ponieważ zabezpieczymy się przed wykupieniem ich przez konkurencję.
Stwórz domenę krótką i łatwą w wymowie
Przy wyborze domeny należy zastanowić się nad jej długością. Najlepszą opcją jest użycie krótkiej nazwy. Długie domeny, składające się z ponad 15 znaków mogą stać się bardzo niewygodne przy wpisywaniu ich w wyszukiwarce. Nie ma również też co przesadzać z redukcją długości, ponieważ możemy stracić na całym sensie i nawiązaniu do marki. Krótka nazwa domeny jest łatwiejsza w zapamiętywaniu w związku z tym mamy dużą szansę na przekazanie jej dalej.
Z pewnością łatwość wymowy to także łatwość w zapamiętywaniu. Niewątpliwie warto poświęcić czas na znalezieniu łatwej w wymowie nazwy i wybrać domenę, którą łatwo będzie wpisać w telefon bez pogrzeby literowania. Wszystkie te zasady wymienione w tym akapicie mają ogromne znaczenie w marketingu szeptanym, gdzie krótka i dźwięczna nazwa domeny może przełożyć się na sukces w sieci.
Domena w adresie powinna mieć słowa kluczowe?
Bez wątpienia warto stosować słowa kluczowe w adresie, ale tylko w szczególnych przypadkach. Jeśli słowa kluczowe nasuwają nam tym, czym jest nasz brand to jak najbardziej warto przemyśleć taki scenariusz. Nie gwarantuje to sukcesu w pozycjonowaniu. Wielu specjalistów SEO odchodzi o proponowania zamieszania słów kluczowych w nazwie domeny, podczas gdy niegdyś była to bardzo popularna metoda. Teraz duży wpływ na pozycje ma poprawnie napisany tekst na stronie www.
Więc jak powinien wyglądać idealny wybór domeny?
Na zakończenie można z pewnością stwierdzić, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie postawione w powyższym nagłówku. Przede wszystkim należy zrobić odpowiedni research, ponieważ to może znacznie ułatwić nam dobór nazwy. Z pewnością należy dobrać odpowiedni typ domeny, krótką chwytliwą nazwę, która będzie dostępna i dalej działać w rozwijaniu swojej strony internetowej????.
Właśnie zamierzam stworzyć swojego bloga. Zastanawiałem się nad nazwą domeny! Teraz wiem przynajmniej, że wbijanie słów kluczowych jednak jest złym pomysłem.. :/ Ktoś źle mi doradził 🙁 Myślę teraz nad krótszą i lepszą nazwą 😛